4. helmi, 2017

VÄRIÄ ELÄMÄÄN!!!

SUPER VÄRIT!!!

     Olen aina rakastanut värejä. Ne tuo niin paljon iloa, energiaa, räväkkyyttä ja persoonallisuutta! Lisäksi tietenkin mielikuvitus ja luovuus virtaa värien maailmassa. Olen rakastanut aina pukeutua värikkäisiin vaatteisiin, sisustaa kotia ja toimitiloja väreillä. Olen rakastanut tehdä taidetta väreistä, kirjoittanut väreistä ja kiinnostunut väreistä ihan terapiamuotona. 

Väriterapia on todellakin tehokasta. Eri väreillä voidaan vaikuttaa eri asioihin. Väreillä voi tuoda persoonallisuutta esiin ja omia mielialoja ja tiloja.          Lisäksi väreillä voi psyykata itseään, vaikuttaa omiin fiiliksiin ja siihen mitkä ominaisuudet itsessään korostuu. Olen opiskellut yhteensä 7 vuotta Kiinalaista lääketiedettä ja kiinalaisessa lääketieteessä ajatellaan, että värien merkitys on suuri, IHAN KAIKESSA. Sekä ulkoisesti, että sisäisesti. 

 Itse olen ollut aina luontaisesti erittäin kiinnostunut ja inspiroitunut väreistä ihan lapsesta alkaen. Kaikista väreistä.

VÄRITERAPIA

Lämpimiä sävyjä pidetään aktiivisina, punainen oranssi ja keltainen. Viileät värit kuten sininen, purppura/violetti ja vihreä ovat taas passiivisia sävyjä. Neutraalit värit ovat taas valkoinen, harmaat ja beiget. 
Värien merkitys...

Valkoinen
Täällä Suomessa meillä on Kaamosaika, joka on monille hyvin rankkaa aikaa, sen pimeyden takia. Valkoinen väri ja valo ovat parasta masennuksen hoitoa. Myös kevätväsymykseen sama juttu.

Punainen
tuo energiaa ja elinvoimaa. Stimuloi sympaattista hermostoa ja nostaa valmiustasoa. Parannetaan mm. vilustumista, anemiaa, verisairauksia, fyysistä heikkoustilaa, halvausta, jälkeenjääneisyyttä ja henkistä hitautta. Stimuloi fyysistä ja henkistä energiaa. 

Vaaleanpunainen 
rauhoittaa ja tuo hellyyden tunteita. Vähentää ruokahaluja.

Sininen 
manipuloi parasympaattista hermostoa ->rauhoittaa... laskee verenpainetta, auttaa keskittymään, rauhoittaa ja lisää itsevarmuutta. Vuonna 1982 todistettiin tieteellisesti, että sininen väri voi lieventää reumakipuja, tautia on hoidettu sinisellä värivalolla. Väriterpiassa sinistä käytetään myös stimuloimaan parantumista, helpottamaan kipua ja laskemaan verenpainetta. Hoitaa maksa oireita, laskee kehon lämpötilaa, auttaa heinänuhaan, iho-oireisiin ja kuumeeseen. Hillitsee ruokahalua. Sininen rentouttaa ja tuo rauhaa. Sininen valo auttaa suonikohjuihin. 
Vaaleansinen tuo lisää luovuutta ja tehostaa toimintaa. 

Vihreä
puhdistaa, auttaa ruuansulatusvaivoihin.
Hoidetaan unettomuutta, kipua ja huolia. Rauhoittaa ja helpottaa henkistä väsymystä.

Keltainen
vahvistaa hermoratoja, selvittää ajatukset ja parantaa keskittymiskykyä. Hoidetaan ruuansulatushäiriöitä, vatsavaivoja ja ihottumaa. Sanotaan olevan puhdistava vaikutus maksaan, munuaisiin, haimaan ja suolistoon. Voidaan lisätä energiaa ja stressinsietokykyä.
Oranssi lisää iloisuutta ja lisää hapen määrää aivoissa, rentouttaa keuhkoja.

Turkoosi
vahvistaa immuniteettiä, viilentää ja rauhoittaa. Lisää itsevarmuutta, puhdistava ja tyhjentävä vaikutus. Turkoosin erisävyt liittyy kehittymiseen, muutokseen ja mielenavartamiseen.

Violetti
voimakas väri, alentaa verenpainetta, hoidetaan migreeniä, reumaa, aivotäräyksiä ja kasvaimia. Vähentää ruokahalua ja lisää sisäistä rauhaa.
vaaleavioletti rauhoittaa ja auttaa uneen.

Ruskea
Tasapainottava vaikutus. 

Musta
pidetään suojaavana, salaavana ja kapinoivana värinä. Musta on väri jota pitää oppia hallitsemaan, ettei se hallitse sinua. Se on itseensä keskittymisen ja suojauksen väri, rauhoittaa.

Tässä hieman näistä terapiaväreistä. Kuten sanottu väreillä on suuri merkitys, ihan kaikkeen. Sekä ulkoisesti, että sisäisesti. Siitä päästäänkin seuraavaan aiheeseen, eli ruokaan...


VÄRIKÄS RUOKA
Syöminenkin on paljon jännittävämpää ja hauskempaa värien maailmassa! Aloin itse kasvissyöjäksi hyvin nuorena ja olen aina rakastanut kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä niiden koostumuksen, värien sekä makujen takia.
Värikkäät kasvikset sisältää runsaasti puolustuskykyä sisältäviä aineita. Runsas kasvisten syönti todellakin edistää terveyttä, alentaa verenpainetta, pitää suoliston toiminnan kunnossa ja vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.
Mikä parasta kasvikset ei sisällä yhtään kolesterolia eivätkä suolaa. . Ne ovat vähärasvaisia, sisältää runsaasti vitamiineja, kuituja, kivennäisaineita ja hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Ja tärkeää on syödä eri värisiä kasviksia, juureksia, hedelmiä tai marjoja jokaisella aterialla. Tietenkin tämän päivän maailmassa se on välillä haastavaa, mutta mitä enemmän, sitä parempi.

5 TÄRKEÄÄ VÄRIÄ JOTKA TULISI SYÖDÄ!!! <3

1.Vihreä väri
merkki viherhiukkasista, jotka sisältää mm. rautaa ja sen imeytyvistä edistävää C-vitamiinia. Tyypillisiä vihreitä kasviksia on salaatit, kaalikasvit, pavut, herneet ja yrtit
Pinaatissa ja erilaisissa kaaleissa, kuten ruusukaalissa ja parsakaalissa on runsaasti K-vitamiinia.
Kun kypsentää vihreitä kasviksia, on hyvä pitää kypsennysaika lyhyenä, että väri säilyy ja näin ollen vihreät vitamiinit. Vihreät kasvikset myös puhdistaa kehoa erilaisilta myrkyiltä.

2.Punainen väri
kuuluu karotenoideihin, joista on tunnetuin lykopeeni. (Paprikassa, tomaatissa, vesimelonissa, verigreipissä)
Punaiset väriaineet kuuluvat karotenoideihin. Karotenoideista tunnetuin on lykopeeni, jota on muun muassa paprikassa, tomaatissa, verigreipissä ja vesimelonissa . Tutkimusten mukaan tää ihmeaine ehkäisee sydän- ja verisuonisairauksia sekä miesten eturauhassyöpää. Punasissa kasviksissa on yleiskuntoa ylläpitävää ja antioksidanttina toimivaa C-vitamiinia. Hyviä punaisia C-vitamiinin lähteitä on esim mansikka ja paprika.
Punaiset kasvikset säilyttää värin hyvin kypsyessä, joten tuo todellakin energiaa ja iloa ruokapöytään ihan väriterapianakin!

3.Keltainen ja oranssi väri
Virkistää oloa ja sisältää runsaasti vitamiineja. Tunnetuin on oranssi beetakaroteeni, joka muuttuu kehossa A-vitamiiniksi. Pitää huolta ihon ja limakalvojen kunnosta ja näkökyvystä. Tätä on erityisesti paljon porkkanassa ja paprikassa. Saa myös kantrareilleista, keltaisesta melonista, luumusta ja tomaatista.

4.Valkoinen ja ruskea väri
Valkoisista tehokkaimmat flavonoidit on kversetiini ja allisiini, joita sipuleissa. Nää huiput torjuu bakteereja ja viruksia elimistössä ja toimii antioksidantteina. Päivän annoksen saa helposti lisäämällä sipulia ruokaan, mut jos ei sipuli uppoo, niin myös omena toimii. Saa myös sienistä, kukkakaalista, palsternakasta ja retikasta.

5.Sini-purppura
Parantaa muistia ja hidastaa vanhenemista. Saa runsaasti flavonoideja, jotka toimii antioksidantteina.
Marjat, hedelmät ja purppurakaali.

Eli väreillä on merkitys ihan kaikkeen. Sekä sisäisesti ja ulkoisesti. Nauti väreistä, leiki niiden kanssa, stimuloi itseäsi ja syö kaikkia viittä väriä!!

ELÄMÄ ON HAUSKEMPAA VÄRIEN MAAILMASSA!!!
Huomaat eron, kun käytät värejä! :)


Rakastan värejä.
Jokaista sävyä.
Kuinka kaunis onkaan värien maailma,
sävyjen sinfonia.
Värit hoitavat minua, tuovat terveyttä ja parantavat.
Mieleni on vapaa, 
sävyjen loisteessa saan huoleni jakaa.

Rakkaudella:
-SuperMepa-